GreenMobility - dansk delebilstjeneste

Siden 2016 har GreenMobility været en del af det københavnske gadebillede. Selskabet driver en 100 procent elektrisk delebilstjeneste bestående af flere hundrede bybiler. Med andre ord er der altså tale om et udlejningsselskab, som udlejer elektriske bybiler, og dermed tilbyder en fleksibel transportform til den urbane forbruger. Den dag i dag drives platformen på tværs af seks europæiske byer i form af København, Aarhus, Malmö, Göteborg, Antwerpen og Gent. Selskabet har dog store ambitioner for fremtiden, hvorfor flere europæiske destinationer er på tegnebrættet, heriblandt Helsinki og Oslo, som er de to næste byer på ekspansionslisten.

Bæredygtighed, deleøkonomi og urbanisering

I investeringsverdenen omtaler vi ofte de såkaldte megatrends, som er langsigtede, transformative og dybdegående forandringer, der gør sig gældende på et globalt niveau. Tre af de absolut mest omtalte megatrends i disse år er bæredygtighed, deleøkonomi og urbanisering. Netop disse trends er nøgleord for GreenMobility, hvis koncept er baseret på en deleøkonomisk løsning til den urbane forbruger, der ønsker en fleksibel og bæredygtig transportform. Du kan læse meget mere om megatrends i dette indlæg: Hvad er megatrends?

Sådan fungerer GreenMobility

1) Hent appen GreenMobility

  • Det er gratis at oprette en bruger hos GreenMobility.

2) Book din bil

  • Med appen kan du finde, reservere og låse bilen op.
  • De første 20 minutters reservation for hver dag er gratis.
  • Derefter koster det fra 2 kr./min.

3) Kør afsted i din bil

  • Man må gerne køre ud af “zonen”, så længe der er tilstrækkeligt strøm på bilen.

4) Færdig med turen

  • Parkér og efterlad bilen inden for “zonen”.
  • Det er også muligt at parkere på såkaldte hotspots.
  • Afslut din tur og sæt eventuelt bilen til opladning.

Find en elbil på kortet i appen

Den primære bruger hos GreenMobility

Den primære bruger anvender GreenMobility via deres minut-betaling, men det er samtidig også muligt at anvende deres forskellige pakkeløsninger i form af timepakker og døgnpakker. Disse er særligt anvendelige for personer, som ønsker at anvende bilen til en udflugt, weekendtur, ferie eller lignende. Derudover er det også muligt at forudbestille en bil til en ønsket adresse mod et gebyr på 79/129 kroner, som afhænger af afstanden til den ønskede leveringsadresse. Når man anvender GreenMobilitys platform er forsikring, strøm og parkering inkluderet i prisen.

Drømmen om international ekspansion

Tilbage i slutningen af august måned rundede platformen 100.000 brugere, og selskabet forventer at fortsætte den internationale ekspansion, som har været planen fra starten. I selskabets børsprospekt fra 2017 fremgår ambitionen, at blive blandt Europas førende udbydere af bybiler og en markant international aktør. Ambitionen var samtidig, at konceptet skulle være repræsenteret i mere end 20 byer i 2021, og herved have mere end 400.000 brugere på platformen. Som tidligere nævnt har selskabet aktiviteter i seks forskellige byer; København, Aarhus, Malmö, Göteborg, Antwerpen og Gent. Derudover forventes det, at selskabet snarligt gør indtog i byerne Helsinki og Oslo. Der er således fortsat et stykke til ambitionen om mere end 20 byer.

Ekspansionsmodellen hos GreenMobility

Selskabet har siden starten haft en stærk forventning om at den internationale ekspansion primært skulle ske via franchise. Ved franchise betaler franchisetagere for rettighederne til at drive GreenMobilitys koncept, samtidig med at de får adgang til de bagvedliggende systemer, appen, brandet, websitet, knowhow m.m. Med den hidtidige ekspansion, fristes man til at stille spørgsmål ved selskabets ekspansionsmodel. Tilbage i 2017 havde de en ambition om at have aktiviteter i mere end 20 lande, og derudover have 400.000 brugere på deres platform i 2021. Med den hidtidige ekspansionshastighed er det ualmindeligt svært at forestille sig, at selskabet kommer til at indfri denne ambition inden for de næste 14 måneder. Det er dog vigtigt at pointere, at ekspansionen også kan ske via samarbejdspartnere og egne etableringer.

Selskabets burn-rate og break-even

Tilbage i 2017 havde selskabet en ambition om at opnå break-even i driftsresultatet før skat i løbet af 2019. Ifølge det seneste regnskab har selskabet endnu ikke indfriet denne ambition. Det tætteste selskabet har været på et nulresultat er tilbage i 2019 Q2, hvor selskabet havde et minus på 5,50 mio. kroner. Når man tager udgangspunkt i de seneste regnskaber er det tydeligt, at selskabet fortsat kæmper med det økonomiske resultat, hvilket naturligvis også har haft stor indflydelse på selskabets egenkapital. Med et nyt underskud på 11,186 mio. kroner i den seneste regnskabsperiode, er egenkapitalen reelt set gået i minus.

“Vi brænder stadig penge af, og det kommer vi til at gøre nogle år endnu” – Thomas Heltborg Juul, 2019, Group CEO.

Ekstra kapital gennem aktieemission

Mandag den 19. oktober 2020 meddelte GreenMobility, at de ønsker at rejse ekstra kapital gennem en aktieemission. Selskabet forventer, at emissionen gennemføres til en pris på 134 kr. pr. aktie, hvilket vil indbringe i omegnen af 75 mio. kroner. Kapitalen til den fremtidige drift og vækst er således sikret. Det er dog vigtigt at pointere, at selskabet fortsat er kendetegnet ved at have en relativ høj burn-rate. I perioden 2018 Q1 til 2020 Q3 opgøres den gennemsnitlige burn-rate til 8,810 mio. kroner pr. kvartal. Kapitalen fra aktieemissionen sikrer således drift i de kommende 25 måneder, såfremt selskabets burn-rate forbliver den samme som hidtil.

Målsætninger for 2021

Ifølge selskabet er målsætningen for 2021 at nå en omsætning på 75-85 mio. kroner, og samtidig opnå break-even på driften ved udgangen af året. Den ekstra kapital fra aktieemissionen bør således være tilstrækkelig, da der er forventninger om et nulresultat i løbet af de næste 13-14 måneder. Dette afhænger dog naturligvis af den fremtidige pengestrøm.

Er GreenMobility en god investering?

Der kan ikke herske den store tvivl om at GreenMobility befinder sig i et yderst interessant marked, og deres forretningsplan harmonerer i høj grad med tre af tidens absolut største megatrends; Bæredygtighed, deleøkonomi og urbanisering. Selskabet befinder sig dog fortsat på et tidligt stadie, hvor der er et særligt stort fokus på vækst, hvilket i den grad kan ses på bundlinjen. Den hidtidige burn-rate har været massiv, og break-even er endnu ikke realiseret, dog med en snarlig forventning herom. Derudover er det også værd at bemærke, at der allerede findes veletablerede konkurrenter på det europæiske marked. Heriblandt den største konkurrent ShareNow, som er ejet af BMW og Daimler, hvilket naturligvis medfører en vis skepsis. Er GreenMobility i stand til at vækste tilstrækkeligt, og har de den fornødne kapital, som kræves i kampen om markedsandele? Eller er BMW og Daimler simpelthen for stærke? Spørgsmålene er mange, men uanset hvad bør der ikke herske tvivl om potentialet.