Norwegian Air Shuttle - Fra kurs 200 til penny stock
Onsdag den 27. april 2016 nåede Norwegian Air Shuttle sin hidtil højeste kurs siden børsnoteringen i 2003. Det norske flyselskab nåede en rekordkurs på 217,23 norske kroner. Siden da har selskabets aktiekurs været stærkt faldende med få opadgående perioder. På få år er virksomhedens aktie således gået fra en rekordkurs på over 200 norske kroner til en kurs, der karakteriseres som en såkaldt penny stock. Vi tager et dybere blik på selskabet Norwegian Air Shuttle, og ser nærmere på selskabets fremtidsudsigter.
Norwegian-aktie i stort kursfald
Ved børsens første åbningsdag i det indeværende år kostede en enkelt Norwegian-aktie 39,00 norske kroner. Dette svarer til et fald på mere end 82 procent sammenlignet med rekordkursen fra april 2016. I denne periode, på blot fire år, har Norwegian i flere omgange forsøgt sig med nye kapitalindsprøjtninger via udstedelse af ekstra aktier og salg af obligationer. Dette er således med til at forklare en del af dette relativt drastiske kursfald på blot 47 måneder. Torsdag den 13. februar præsenterede Norwegian sit regnskab for 2019, som var præget af en fortsat faldende indtjening og et samlet underskud på cirka 1,2 mia. danske kroner. Som en del af forklaringen herpå er et flyveforbud, som følge af motorproblemer, der har holdt 30 fly på landjorden, hvilket svarer til knap 20 procent af den samlede flåde.
Årsregnskab og covid-19
Et årsregnskab med en faldende indtjening og en øget frygt for Covid-19, som potentielt kunne lamme det europæiske luftrum, var i den grad med til at sende kursen mod bunden. Torsdag den 27. februar var aktien blevet mere end halveret, siden offentliggørelsen af årsregnskabet to uger forinden. Således var værdien af en aktie blot 17,84 norske kroner. Frygten for Covid-19 og en lammelse af ikke bare det europæiske, men hele verdens luftrum holdte som bekendt stik, og aktien er sidenhen kun gået en vej. Eller dette passer ikke helt. Der var en mindre kursstigning, da selskabet og långiverne kom frem til en redningsplan tilbage i maj måned, som samtidig sikrede selskabet statsgaranti fra den norske stat. Efter offentliggørelsen af redningsplanen, som var en absolut nødvendighed, steg kursen fra et lavpunkt på 2,6 NOK til cirka 4,5. Herefter har kursen atter været faldende frem mod den 10. august, hvor nuværende långivere fik mulighed for at sælge ud af deres beholdninger. Som et led i redningsplanen blev der fastsat en såkaldt “lockup-periode”, som kommer til at fordele sig over tre perioder, hvoraf den første var fastsat til den 10. august. Den anden og tredje er fastsat til henholdsvis den 10. oktober- og den 10. december 2020.
Norwegian-aktiens hidtil laveste kurs
Fredag den 4. september lukkede Norwegian-aktien i en kurs på 1,0615 NOK. To dage forinden blev aktien handlet til en kurs på 1,0058, hvilket er den hidtil laveste kurs. De rekordlave kurser er med til at understrege, hvilken kritisk situation Norwegian Air Shuttle befinder sig i. Med en aktuel lukkekurs på 1,0615 norske kroner, er den danske kurs på blot 74 øre pr. aktie. Som følge heraf er det i den grad berettiget at snakke om en såkaldt penny stock. Norwegian-aktien er således gået fra en kurs på over 200 norske kroner til en kurs, der svarer til en penny stock på mindre end 4,5 år. Et vanvittigt mareridt for selskabet og dets aktionærer, som har købt sig ind til langt højere kurser, end hvad kursen viser den dag i dag.
Er Norwegian Air Shuttle en god investering?
På baggrund af ovenstående kan det ikke komme som den store overraskelse, at Norwegian anses som værende en high-risk-stock. Dette sker på baggrund af selskabets nuværende økonomiske forfatning. Nogle mener dog samtidig, at der er forskellige lyspunkter at spore. Her henvises der særligt til redningsplanen, som blev udarbejdet tilbage i maj måned, hvor nuværende långivere gik med til at konvertere gæld til nye aktier. Alle parter var klar over, at redningsplanen var en nødvendighed, hvis Norwegian skulle overleve. Samtidig var dette med til at sikre en statsgaranti fra den norske stat, som er af enorm betydning for selskabets fremtidige overlevelse. Derudover fik Norwegian ved indgangen til 2020 en ny administrerende direktør i form af Jacob Schram, som har fået til opgave at fokusere på selskabets lønsomhed fremfor vækst, som ellers har været det altoverskyggende fokuspunkt de seneste mange år. En strategisk ændring, hvor man gradvis vil flytte fokus fra vækst til lønsomhed, kan i sidste ende vise sig at være Norwegians redning. Netop dette faktum, at man allerede inden coronaudbruddet påbegyndte en strategisk ændring, anses som værende en fordel. Hvorvidt det er nok til at kunne rede Norwegian vides naturligvis endnu ikke, og samtidig har Norwegian også påbegyndt nye forhandlinger med den norske regering, som skal sikre dem ny kapital, når de løber tør i starten af 2021.