Black Friday - Aktier og brancher du skal holde øje med

I anledningen af Thanksgiving stiller vi i dette indlæg skarpt på det amerikanske fænomen Black Friday. Vi ser nærmere på den historiske kontekst ved at udforske Black Fridays oprindelse, som strækker sig mere end 400 år tilbage. Ligeledes ser vi nærmere på udviklingen af Black Friday, som er blevet en af de mest markante begivenheder inden for detailhandlen. Først i USA og senere i resten af verden. Desuden giver vi dig et komplet overblik over brancher som er særligt involverede i perioden for Black Friday.

Hvad er Thanksgiving og Black Friday?

Den fjerde torsdag i november måned er dagen for en af de største amerikanske helligdage, i form af Thanksgiving, som har rødder helt tilbage til år 1621. Oprindeligt blev dagen fejret ved en storslået høstfest, som markederede enden på en veloverstået høstsæson. Den dag i dag, mere end 400 år efter den første Thanksgiving, er traditionen fortsat intakt, om end den er en smule forandret. Udover at være en høstfest var dagen nemlig også oprindeligt tilknyttet kristendommen. I dag er Thanksgiving overvejende en sekulariseret helligdag, hvor familier og venner samles uanset religion.

Dagen efter Thanksgiving er Black Friday. Navnet stammer oprindeligt fra byen Philadelphia, hvor det siden starten af 1960’erne blev brugt til at beskrive den enorme trafik af mennesker og biler, som opstod dagen efter helligdagen Thanksgiving. Mange amerikanere har fri dagen efter Thanksgiving, hvorfor det i årtier har været almindeligt, at årets julehandel skydes i gang på netop denne dag. Dette har naturligvis givet detailhandlen anledning til at skabe en massiv og storslået handelsdag, som med årene er blevet en fast tradition i ikke bare USA, men i store dele af verden. Som allerede nævnt blev navnet, Black Friday, oprindeligt brugt til at beskrive den enorme trafik af mennesker og biler dagen efter Thanksgiving. I takt med traditionens udbredelse har detailhandlen dog givet navnet en helt ny betydning; Black Friday betegner nemlig, ifølge detailhandlens aktører, overgangen fra en periode med røde tal- til en periode med sorte tal på bundlinjen, hvorfor dagen markerer et gunstigt vendepunkt for detailbranchen.

Black Friday i USA

Black Friday var oprindeligt forbeholdt de fysiske butikker, som også omtales Brick og Mortar. Med internettets hastige udbredelse opstod der i 2005 et nyt amerikansk fænomen, som skulle tilgodese onlinebutikkerne. Fænomenet blev døbt “Cyber Monday”, og var altså et direkte modsvar til de fysiske butikkers Black Friday. I årenes løb er de to fænomener dog smeltet mere og mere sammen, hvorfor Black Friday ikke længere er forbeholdt de fysiske butikker, og det er således helt normalt, at også onlinebutikkerne afholder aktiviteter på denne dag. Samtidig er der også sket en ændring i selve strukturen af Black Friday, da de mange forskellige tilbud typisk ikke længere er forbeholdt denne ene dag, hvorfor begreber som Black-Weekend og Black-Week har vundet indpas de senere år. Visse butikskæder og onlinebutikker holder sågar Black-Month.

  • Gray Thursday: Nogle butikker tyvstarter de kommende dages salg torsdag.
  • Black Friday: Oprindeligt forbeholdt de fysiske butikker – Brick og Mortar.
  • Cyber Monday: Onlinebutikkernes oprindelige svar på Black Friday.

Økonomiske nøgletal for Black Friday i USA


Black Friday – Omsætning: E-commerce i USA: 2013-2019.
– Opgjort i mia. USD. Kilde: Salecycle.com



Omsætning – E-commerce i USA: 2017-2019.
– Opgjort i mia. USD. 
Kilde: Statista.com



Cyber Monday – Omsætning i USA: 2013-2019.
– Opgjort i mia. USD. 
Kilde: Salecycle.com



Thanksgiving-ferie – Den samlede omsætning i USA: 2005-2015.
– Opgjort i mia. USD. Kilde: Fundivo.com

Black Friday i Danmark

Ligesom flere andre amerikanske traditioner har den danske forbruger naturligvis også taget Black Friday samt Cyber Monday til sig. Første gang den europæiske forbruger blev introduceret til Black Friday var i 2010, da nethandelsgiganten Amazon præsenterede begivenheden på tværs af diverse salgskanaler. Siden har begivenheden vokset sig til den største shoppingdag i Europa, og er blandt de absolut vigtigste handelsdage for den danske detailhandel. En rapport fra FDIH, Foreningen for Dansk Internet Handel, i 2019, viser, at hele 97 procent af den danske befolkning kender til Black Friday.

Danskerne har i den grad taget Black Friday til sig, og i 2017 nåede fænomenet nye højder i dansk sammenhæng. Med en omsætning via Dankort på over 2,1 mia. danske kroner blev det den største af sin slags, og blev samtidig den største shoppedag nogensinde i Danmark. 4. kvartal er traditionelt set af enorm betydning for detailhandlens aktører særligt for de danske E-commerce forhandlere. Baseret på en analyse fra 2018, udarbejdet af Impact.dk, udgør 4. kvartals omsætning helt op til 55 procent af den danske e-commerce-forhandlers årsomsætning. Samme analyse viser, at ugen omkring Black Friday, 3 dage før og 3 dage efter, udgør helt op til 16 procent af årsomsætningen. Analysen er udarbejdet på baggrund af tal fra 2016 og 2017. Det er således tydeligt, at perioden med Black Friday er af stor betydning for detailhandlens aktører. I forlængelse heraf er det oplagt at stille spørgsmålet; Har fænomenet en direkte indvirkning på aktiemarkedet? Lad os se nærmere herpå.

Black Fridays indvirkning på aktiemarkedet

Tilbage i 2008 udarbejdede amerikanske Mark Hulbert en Market Watch analyse, hvori han forsøgte at belyse mønstrene på det amerikanske aktiemarked efter perioden med Thanksgiving. Analysen tog udgangspunkt i en periode på 114 år. Mark Hulbert kom blandt andet frem til den konklusion, at der ikke var nogen direkte korrelation/sammenhæng mellem aktiemarkedets performance og salget under Thanksgiving/Black Friday. Når det så er sagt, viser en anden rapport, udarbejdet af finansmediet Bloomberg, at detailrelaterede aktier ofte performer positivt i perioden omkring Black Friday. Der er her typisk tale om ugen før og ugen efter.

Man kan således ikke afvise, at et positivt resultat under Black Friday kan have positiv indvirkning på et selskabs aktiekurs. Typisk vil indvirkningen dog være af relativ lav karakter, og samtidig vil den typisk kun gøre sig gældende på den korte bane. Af samme grund bør man som investor, under normale omstændigheder, ikke tillægge enkeltstående begivenheder, som eksempelvis Black Friday, den store værdi for en akties kursudvikling. Bemærk dog ordene “under normale omstændigheder”. Året 2020 er alt andet end normal, hvorfor resultatet af dette års Black Friday kan vise sig at blive af langt større betydning end normalt.

Salgstallene fra perioden omkring Black Friday kan som følge af den aktuelle situation, med en verdensomspændende virus i omløb, vise sig at være en yderst vigtig indikator for den økonomiske tilstand. Et negativt resultat kan afføde en vis pessimisme, hvorfor vi kan opleve fald på de respektive markeder. Omvendt kan et positivt resultat afføde en øgede optimisme, hvilket kan begunstige flere markeder, med stigende tendenser som følge.

Hvilke aktier bør man holde ekstra øje med?

Da en del af de nedlukkede butikker i Danmark fik lov at genåbne i maj, fulgte der en række retningslinjer fra myndighederne, som skulle forhindre smittespredning. I disse retningslinjer stod der blandt andet, at “store butikker anbefales at undgå kø- og slagtilbud, aktiviteter og lignende, som kan skabe kødannelser og tæthed omkring enkelte områder i butikken”.

E-commerce
  • Alibaba (BABA)
  • Amazon (AMZN)
  • Boozt (BOOZT)
  • eBay (EBAY)
  • H&M (HM B)
  • Matas (MATAS)
  • Zalando (ZAL)
Leveringstjenester
  • Delivery Hero (DHER)
  • Grubhub Inc. (GRUB)
  • Just Eat Takeaway (TKWY)
  • Uber Technologies Inc. (UBER)
Fragt
  • DHL International GMBH (DPW)
  • DSV (DSV)
  • FedEx (FDX)
  • Nordic Transport Group (NTG)
  • United Parcel Service (UPS)

I et forsøg på at efterkomme myndighedernes retningslinjer er det forventeligt, at aktørerne vil forsøge at flytte en stor del af salgsaktiviteterne, under Black Friday, over på de virtuelle platforme. Samtidig er det også forventeligt, at flere forbrugere bevidst fravælger de fysiske butikker. Man kan således forvente en større andel til e-commerce forhandlerne, hvorfor det er oplagt at kigge nærmere på denne type selskaber. Samtidig kan man med fordel også kigge nærmere på selskaber, som specialiserer sig inden for levering og fragt. Dette kan være ordinære fragtselskaber og leveringstjenester, som eksempelvis udbringer mad for restauranter m.m.

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *