Tesla - Battery Day 2020

Tirsdag den 22. september var dagen for det storslåede og længe ventede Tesla-event “Battery Day”. Eventet har været ventet af mange, særligt selskabets investorer, eftersom Elon Musk, som er Co-founder og CEO for selskabet, af flere omgange har lovet store nye offentliggørelser. Over de seneste mange måneder er der således opstået en decideret hype omkring eventet, hvorfor der var lagt i kakkelovnen til et storslået event, hvor investorernes forventninger var højere end nogensinde før.

Investorernes høje forventninger

Det er ikke nogen hemmelighed, at der længe er blevet stillet spørgsmål til de forskellige producenters elbilsbatterier. Spørgsmål i form af opladningstider, rækkevider og holdbarhed har således været af enorm betydning for producenternes udvikling. Som følge af Elon Musks løbende udtalelser opstod der hos mange investorer stærke forhåbninger om en forbedring af det nuværende batteri. Der kan ikke herske nogen tvivl om at forventningerne var enorme, men var Elon Musk og Tesla i stand til at indfri disse? Ikke hvis man skal tro de efterfølgende dages store kursfald. Kursens udvikling taler nemlig sit tydelige sprog, og man må således konkludere, at Elon Musk og Tesla ikke formåede at imødekomme investorernes forventninger.

Dagen før dagen

Mandag den 21. september kostede en enkelt Tesla-aktie lige omkring 450 amerikanske dollars. Åbningskursen på den amerikanske børs var 449,88 USD. Med kun et døgn til eventet i Palo Alto, Californien, skulle man umiddelbart tro, at de fleste investorer ville holde igen med købs- og salgsordre. Man kunne således let forestille sig en rolig dag på kontoret, hvor kursen mere eller mindre ville være upåvirket. Mandag den 21. september skulle dog vise sig at blive alt andet end en rolig dag på kontoret. Ved Nasdaqs åbning klokken 09:30 lokal tid (15:30 dansk tid), havde aktien som nævnt en åbningskurs på 449,88 USD, men i løbet af den første time var kursen faldet med 30,41 USD. Et massivt fald på næsten syv procent. På trods af en hektisk time, hvor antallet af salgsordrer røg i vejret, skulle kursen dog vise sig at rette sig til i løbet af de efterfølgende timer, og ved børsens lukning klokken 16:00 lokal tid (22:00 dansk tid) var kursen mere eller mindre tilbage på samme niveau som før åbningen – 449,39 USD. Investorerne kunne således ånde lettet op, i hvert fald for en stund, og vente spændt på det kommende event.



Aktiekursen og volumen for mandag den 21. september 2020.

Det længe ventede event

Da Elon Musk indtog scenen til eventet i byen Palo Alto, var det med et tyngende pres på skuldrene som følge af investorernes enorme forventninger. Foruden de fremmødte aktionærer, sad mere end 270.000 personer, og fulgte eventet online. Presset var enormt, og man fristes næsten til at sige, at det var en umulig opgave fra start. Elon Musk var på scenen i cirka to timer, og i løbet af denne tid løftede han blandt andet sløret for udviklingen af et nyt og kraftigere batteri. Et batteri som angiveligt skulle gøre det muligt at køre 16 procent længere på en fuld opladning. I forlængelse heraf lovede Elon Musk et fremtidigt prisfald på Teslas elbiler, som følge af udviklingen af nye og bedre batterier, der samtidig skulle være halvt så dyre at producere. Prisfaldet skulle således realiseres på baggrund af faldende produktionsomkostninger.

“At producere en elbil til en overkommelig pris har altid været vores drøm (…) Vi har ikke en prisbillig bil. Det er noget, vi vil have i fremtiden. Men batteriomkostningerne skal ned (…) Vi er overbeviste om, på lang sigt, at vi kan lave en elektrisk bil til 25.000 dollar.” – Elon Musk, Co-founder & CEO for Tesla.

Utålmodige investorer

På trods af offentliggørelsen af udviklingen af et nyt og kraftigere batteri, og derudover et løfte om lavere produktionsomkostninger, sad flere af selskabets investorer tilbage med en flad fornemmelse, efter Elon Musk havde forladt scenen i Palo Alto. I forbindelse med offentliggørelsen af det nye batteri, sagde Elon Musk nemlig, at det ville tage omkring tre år, før en produktion i fuld skala ville være på plads. Derudover var Elon Musk aldeles uklar i forbindelse med løftet om lavere produktionsomkostninger. Han formåede således ikke at komme med en tilstrækkelig udmelding om hvordan Tesla skulle kunne indfri løftet, og dermed gøre selskabet mere konkurrencedygtigt. Af positive nyheder var offentliggørelsen af den snarlige lancering af “Model S Plaid”, som forventes at blive leveret i løbet af 2021. Nyheden kunne dog på ingen måder hamle op med investorernes forventninger. Eventet, som var blevet hypet de sidste mange måneder, kunne have været blevet blandt årtiets vigtigste events, men endte i stedet med at være lettere skuffende for mange af selskabets investorer.

Investor-tæsk dagen derpå

Allerede dagen forinden eventet i Palo Alto lavede Elon Musk et tweet på det sociale medie Twitter. Her informerede han kort sine følgere, at morgendagens offentliggørelse ikke vil nå produktion i fuld skala før 2022. Informationen lagde dermed en dæmper på investorernes forventninger frem mod eventet, men ikke desto mindre var forventningerne forsat enorme.

“Important note about Tesla Battery Day unveil tomorrow. This affects long-term production, especially Semi, Cybertruck & Roadster, but what we announce will not reach serious high-volume production until 2022.” – Elon Musk, Co-founder & CEO for Tesla.

 

Dette billede har en tom ALT-egenskab (billedbeskrivelse). Filnavnet er Tesla-kurs-uge-1024x359.png

 

Aktiekursen for perioden den 22. september til og med den 28. september 2020.

Tesla-aktien slipper billigt efter skuffende event

Som allerede nævnt formåede Elon Musk og Tesla ikke at indfri investorernes enorme forventninger, hvilket også fik indflydelse på aktiekursen. I løbet af den ordinære handel, tirsdag den 22. september, faldt kursen med 5,6 procent, og i det såkaldte after-market faldt den med yderligere 1,3 procentpoint. Med et skuffende event, og en aktiekurs som samlet faldt med 6,9 procent i løbet af dagen, var der lagt op til nogle aldeles spændende dage forude. Dagen derpå, onsdag den 23. september, åbnede den amerikanske børs som sædvanligt klokken 09.30 lokal tid, men de fleste Tesla investorer havde nok hellere set et par dage med lukkede børser. Onsdag var åbningskursen 404,53 USD, og det var tydeligt, at investorerne var negativt stemte efter eventet i Palo Alto, som bestemt ikke levede op til forventningerne. Særligt i løbet af de første par timer var mængden af salgsordrer på et aldeles højt niveau. Da dagen var omme stod aktiekursen i 380,36 USD. På trods af et fald på næsten seks procent sad mange Tesla-investorer sandsynligvis tilbage med en lettede fornemmelse, da man havde forventet værre. Onsdagens investor-tæsk var dog ikke nok. Torsdag den 24. september var åbningskursen 358,93 USD, hvilket sikkert satte flere af investorernes nerver på prøve. I løbet af 48 timer var kursen faldet fra 431,89 USD til 358,93 USD. Altså et fald på næsten 17 procent. På trods af en hektisk åbning, rettede kursen sig til i løbet af dagen, og lukkekursen endte således på 387,79 USD. Et par hektiske dage, som dog endte med et flot comeback, hvilket således var en stærk indikation på at investor-tæskene var aftagende. De efterfølgende dage har budt på både opadgående og nedadgående perioder, men generelt ser det ud til at kursen er i gang med at tilrette sig. Mandag den 28. september var lukkekursen 421,20 USD, og aktien er således faldet med 6,27 procent siden den 21. september, hvilket må siges at være billigt sluppet, når man tænker på det skuffende event i Palo Alto, som på ingen måder levede op til den forudgående hype.

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *